10. oktobrī kinoteātrī Splendid Palace festivāla Skaņu Mežs 2013 ietvaros uzstāsies amerikāņu/ austriešu projekts KTL, informē festivāla pārstāvis Rihards T. Endriksons. Projekts KTL mediē starp ekstrēmo datormūziku un avangarda metālu.
Par pārmaiņām mūsdienu elektroniski-elektriskās mūzikas tendencēs var uzskatāmi spriest pēc tā, kā gadu gaitā ir mainījusies mūzika, ko rada KTL (Kindertotenlieder), duets, kurā ietilpst ietekmīgs elektroniskās mūzikas izdevniecības Editions Mego īpašnieks un digitālās mūzikas komponists, datormūzikas projekta PITA darbinātājs Pīters Rēbergs (Peter Rehberg) un eksperimentālā metāla novators, grupas Sunn 0))) dibinātājs Stīvens O’Mellijs (Stephen O’Malley). Viņu mūzikā laika gaitā (apvienība jau izdevusi piecus pilnmetrāžas albumus) dažādās proporcijās nepieradināti un neparedzami dzīvā dimensija sadzīvojusi ar elektroniski kontrolēto un precīzo, ar katru nākamo grupas daiļrades periodu piedāvājot jaunus risinājumus šādai starp-mediju un starp-žanru mūzikas eksistencei. Sākotnēji duets tika izveidots, lai radītu skaņu celiņu režisores un Žizelas Vjenas un rakstnieka Denisa Kūpera laikmetīgās dejas uzvedumam ar tādu pašu nosaukumu – Kindertotenlieder (lat. - dziesmas par bērnu nāvi), kas ir atsauce uz Gustava Mālera dziesmu ciklu ar tādu pašu nosaukumu. Lai gan dueta sadarbība ir iesniegusies krietni tālāk par šī uzveduma realizāciju, tās skanējums vēl aizvien nes sevī melodramatiskas un visaptverošas nelaimes sajūtu.
Kaut sākotnēji projekta galvenā interese bija eksperimentālā metāla un datormūzikas sintezēšana, jau, publicējot otro albumu, prioritātes mainījās, un ar katru nākamo ierakstu KTL skanējums sāka pētīt arvien plašāku spektru nesaudzīgu muzikālu teritoriju. Grupas pēdējais ieraksts ‘’V’’ pieredz KTL kā mūziķu duetu, kas saglabājot savas mūzikas melodramatisko iespaidīgumu, nebaidās to izspēlēt ar daudz smalkākiem un uz nākotni vērstiem mākslinieciskiem līdzekļiem, manipulējot vienlaicīgi gan ar barokāla sērīguma intonāciju, gan ar disonējoša un visatļautības pilna, taču kontrolēta digitāla huligānisma skanējumu.
Žurnāls The Quietus, recenzējot apvienības pērn publicēto pēdējo albumu raksta: ‘’Marka Fela pārsteidzoši spožais un krāsainais dizains aiz sevis slēpj tumšu un brīnumainu monstru, nevis albumu – jaunāko daļu no KTL skaniskā nemiera sāgas, kurā O’Mellijs un Rēbergs savu skaņu paleti attīsta patiešām jaunos veidos. [..] ‘’V’’ cementē KTL reputāciju kā vairāk nekā tikai divu mūzikas andergraunda pieprasītāko figūru blakusprojektu – tas demonstrē abu mūziķu redzējumus kristāltīrā formā, pie tam brīdī, kad tie plešas daudz tālāk nekā jebkuram citam šajā laukā līdz šim strādājušam mūziķim. Albums saglabā KTL raksturīgo draudīguma noskaņu, taču klausītāju bailes paceļ tagad jau pavisam citā līmenī.’’
Festivāls Skaņu Mežs šogad noritēs 10.-12. oktobrī ar noslēguma koncertu 26. oktobrī. 10. oktobra koncertvakars noritēs Splendid Palace, un tiks veltīts akustiski-elektriskajai un akustiski-elektroniskajai mūzikai, kā arī audio-vizuāliem projektiem; 11. oktobrī noritēs Skaņu Meža ritmiskās mūzikas nakts koncertzālē Palladium, savukārt 12. oktobrī Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā tiks prezentēta Skaņu Meža laikmetīgās mūzikas programma.
Tuvojoties festivālam, publiskajā telpā tiks izplatītas ziņas arī par citiem festivāla māksliniekiem un notikumu vietām.
Skaņu mežs ir dalībnieks Eiropas eksperimentālās mūzikas festivālu asociācijā European Cities of Advanced Sound. Šo tīklu atbalsta Eiropas Savienības programma Kultūra 2007-2013 un LR Kultūras ministrija.
KTL viesošanās Latvijā notiek sadarbībā ar Austrijas vēstniecību Latvijā un fondu Trust for Mutual Understanding.
Foto: Publicitātes foto