„Mēs ritmiski rečetējam tekstu uz muzikālā pavadījuma fona. Saturs, pasniegšanas maniere, vizuālais tēls, muzikālais pavadījums - tie ir aspekti, kas ir būtiski reperim. Protams, ir arī citas lietas, bet tomēr vissvarīgākais ir saturiskais vēstījums,” pirms došanās koncerttūrē apcerīgi spriež reperis Pikaso, īstajā vārdā Jānis Lipšāns. Iepriekš mūziķis kā viesmākslinieks piedalījies citu hiphoperu, piemēram, Ozola un Gustavo koncertos. Pikaso redzemākā sadarbība ar Gustavo neapšaubāmi ir dziesma "Esi Brīvs", kuras tematika ir aktuāla arī tagad, apmēram sešus gadus pēc dziesmas pirmatskaņojuma.
''Satikšanās vietu mainīt nedrīkst'' būs Pikaso pirmā individuālā koncerttūre, kurā viņu pavadīs DJ Super Oganes. Koncertos klausītājiem būs iespēja izbaudīt 2013.gada novembrī iznākušo albumu ar tādu pašu nosaukumu, kas attiecīgā gada Ierakstu gada balvā Zelta mikrofons tika atzīts par gada izcilāko veikumu hiphop žanrā Latvijā. „Tā būs savstarpēja pieredzes apmaiņa, klausītājam klātesot manā pirmajā solo koncertā, kā arī man pirmo reizi dodoties tūrē kā solo aktam,” to, ko gaidīt septiņos koncertos dažādās Latvijas pilsētās, īsi ieskicē mūziķis.
Jautātam par aktuāliem māksliniekiem Latvijas hiphop žanrā Pikaso uzreiz piemin Dirty Deal Audio reperi Ansi un Edavārdi, kā arī Guiseppe. „Tad kad es sen atpakaļ sāku sekot līdzi un interesēties par hiphopu, bija arī tandēms STA, kurā tagad ir svaigs sākums tādam izpildītājam kā Kurts.”
„Reperi pēdējā laikā ir aktivizējušies. Viņi ir daudz redzamāki, dzirdamāki un scēna kā tāda rod jaunu elpu, un mēs savā žargonā to dēvējam par savdabīgu Renesansi. Ja šis stils, kas sevi atrada un kļuva populārs jauniešu vidū, sen atpakaļ bija noplucis un bija vērojams periods ar ļoti mazu aktivitāti, tad tieši pēdējā laikā izpildītāji un kopējā scēna gūst jaunu grūdienu,” spriež Pikaso. „Sociāli atbildīgs reps vēl nav atvēries un uzplaucis. Ir daži izpildītāji, kas nerunā tikai par sevi un savu mazo pasauli, bet mēģina tvert lietas plašāk un iztirzāt sabiedrībā aktuālākas tēmas,” vērtējot Latvijas hiphop scēnu un Renesanses periodu saturiskā kontekstā, atzīst mūziķis.
No malas raugoties, šķietams panīkums uz pašmāju hiphop mūzikas skatuves bija vērojams pēc tam, kad 2005. gadā Latvijas Mūzikas Ierakstu Gada balvā nominācijā Labākais Hiphop, deju mūzikas vai RnB albums uzvarēja latgaliešu grupa Borowa MC. Tolaik reperi visi kā viens juta milzu aizvainojumu, kam sekoja Gada balvas boikots jeb kopējā tendence neiesniegt savus ierakstus šajā nominācijā. Rezultātā uz pāris gadiem nominācija tika slēgta un sabiedrībā iesēta šaubu sēkla par hiphopa kustības patieso stāvokli, to it kā nobīdot pagrīdē. Par notikuma neseno vēsturi Pikaso stāsta: „Ja mēs runājam par pēdējo Gada balvu, kurā šī nominācija atgriezās, sakarā ar izpildītājiem, kas iesniedza savus darbus, tajā skaitā arī es, neviens no viņiem nebija iesniedzis ierakstus laikā, kad pastāvēja boikots. Šogad tā bija kā solidarizēšanās, un gandrīz visi vienojās, ka šogad tomēr varētu atvērties un parādīt savu nostāju. Nav tā, ka šis žanrs vispār neeksistē, mums ir ko teikt. Līdz ar to, mēs iesniedzām pietiekami daudz ierakstu, lai nominācija varētu atdzimt.”
Latvijā repa mūzikas žanrā darbojošies mūziķi lielākoties savā starpā ir pazīstami vai vismaz ir lietas kursā par viena vai otra eksistenci. Mazos kolektīvos cilvēki ir vai nu draudzīgi, vai pilnīgi pretēji – sīvi konkurenti. Atsaucot atminā gadījumu no 90. gadiem, kad starp reperiem Ozolu un Gustavo valdīja pamatīgs konflikts, Pikaso pārliecina: „Konflikts starp Ozolu un Gustavo bija mediju uzpūsts. Protams, abi reperi kontributēja materiālu, par ko mediji rakstīja. Konflikts abu reperu starpā bija sen aizmirsts, kad par to vēl joprojām runāja. Tādā kontekstā konfliktu mūsu vidū nav, mēs esam diezgan vienoti. Mēs zinām, ko katrs dara, varbūt palīdzam viens otram. Ir arī kopdziesmas. Esot vienotiem, daudz vairāk var izdarīt.”
Pikaso daiļrades tapšanā izmanto strukturālu piegājienu, tekstam un dziesmai kopumā veidojot dramaturģiju, apspēlējot tēlus, varoņus un viņu raksturus, gluži kā kino režisors. „Ja kādreiz bija tā, ka es centos tapināt rīmes, koncentrējoties uz atskaņām, bieži vien es aizmirsu par saturisko pusi, pēc tam es sapratu, ka man tas nolasās, bet citiem ne. Šādi es varēju uzrakstīt kaut ko vienā dienā, bet tagad es ilgi prātoju, griežu no visām pusēm, ķidājot tekstu, kas man top pēc tam, kad esmu jau izdomājis, ko un kā es apspēlēšu.” Pikaso dziesmās klausītājs var atrast veselu pasauli, ja uzmanīgi tajā ieklausās. Pēc mūziķa vārdiem, viņa mūzikā ir ielikts ļoti daudz, un tas viss ir saskatāms.
Jautāts par to, ko pats klausās, mūziķis atzīst, ka pēdējā laikā novērtē klusumu, bet ikdienā klausās dažādu žanru mūziku: „Man patīk džeza mūzika – Džons Koltreins, Mailss Deiviss. Patīk arī rokmūzika, pieturos pie veciem, zināmiem aktiem kā Pink Floyd vai Queen. Es mīlu soul mūziku, patīk neo-soul, patīk harmonijas, kādas viņi liek iekšā, - D’Angelo, Frank Ocean albums „Channel Orange”, kas ir vienkārši fantastisks.”
Tiem, kuriem nejaušu sakritību rezultātā tomēr nav iespējams apmeklēt kādu no veiksmīgi izplānotās koncerttūres pieturvietām, nav iemesla skumjām, jo reperis Pikaso neslēpj parādīšanos arī vasaras festivālos. Ar tūres koncertprogrammu mūziķis uzstāsies festivālos Positivus un Summer Sound. Paralēli koncertēšanai mūziķis jau tagad strādā pie sava albuma B puses, kas būs kā atkāpe no tā, kas izdots albumā „Satikšanās vietu mainīt nedrīkst”. „Tā būs alternatīva dziesmu, kas nebija iekļautas albumā, izlase,” stāsta Pikaso, atklājot, ka ierakstā piedalīsies arī citi repa mākslinieki.
Koncerttūres “Satikšanās vietu mainīt nedrīkst” ietvaros Pikaso uzstāsies:
11. aprīlī Jēkabpilī, klubā Cita Atpūta,
12. aprīlī Valmierā, bārā Tinte,
19. aprīlī Cēsīs, Fonoklubā,
20. aprīlī Liepājā, klubā Fontaine Palace,
26. aprīlī Ogrē, klubā Hauze,
30. aprīlī Tukumā, Baboob Bar.
Tūres noslēguma koncerts paredzēts 2. maijā Rīgā, klubā “Pulkvedim neviens neraksta”.
Foto: Publicitātes foto