Maija beigās - jūnija sākumā priekš visiem autokrosa faniem, tā vārda tiešā nozīmē, bija karsts periods. Kā zināms, Bauskā notika galvenās šā gada sacīkstes - Eiropas čempionāta posms autokrosā, kurš notika Latvijā jau 17. reizi, kad tūkstošiem līdzjutēju līksmoja par D1 klases bronzas laureātu Aldi Zēbergu. Bet nedēļu vēlāk, netālu no Valmieras, Brenguļu trasē, notika Latvijas čempionāta trešais posms. Tagad visa uzmanība tiks pievērsta vēl vienām sacensībām - ceturtajam posmam, kurš arī sola būt intriģējošs.
Programma būs neparasta un plaša, jo posmā piedalīsies visas klases mašīnas. Vēl vairāk, visi vadošie Latvijas autokrosisti sevi apliecinājuši ar savu līdzdalību šajās sacensībās. Kāda situācija izveidojusies kopvērtējumā, un kas no sportistiem pretendēs uz uzvaru Bauskā?
Uz doto brīdi 1600 klases kopvērtējumā ar 60 punktiem līderis ir Oļģerts Vērmanis-juniors ar VW Golf III. Roberts Tildmākers (Opel Corsa) ar 47 punktiem ieņem otro vietu, bet trešais ar VAZ-2108 - Mareks Tauriņš (35 punkti). Iepriekšējā posmā Brenguļos tieši Vērmanis-juniors finālā pēc 7 apļiem bija pirmais, atstājot aiz sevi Jāni Naglu un Tildmākeru.
2000 Super klasē cīņa izvērtās daudz spraigāka, tā kā ogrēnietis Kaspars Dambis ar Ford Puma apsteidz tuvāko konkurentu Aināru Kenigsbergu no Saldus (VW Golf II) tikai par pieciem punktiem (48 pret 43). Trešo pozīciju "okupē" Raimonds Tiltiņš (VW Golf III). Acīmredzami savu sniegumu uzlaboja iepriekšējā posma Valmierā galvenās sensācijas autors Ulvis Bujāns no Cēsīm, kas negaidīti uzvarēja Brenguļos, un kopvērtējumā pacēlās uz sesto vietu.
Open klasē līdera pozīciju joprojām saglabā lietuvietis Žilvins Reiss, kas Valmierā ieņēma otro vietu. Viņam tagad 54 punkti. Aiz viņa seko Eduards Iesalnieks ar 43 punktiem, Brenguļos finišējot trešajam. Galvenā intriga - vai varēs atkārtot savu sniegumu Rolands Jaunzems, kas beidzot tika galā ar savām tehniskajām problēmām.
Latvijas autokrosa čempionāta komandu vērtējumā pēc pirmajiem trim posmiem divas līdervienības – pēdējos gados nesakautie TSC Auto un debitanti Stingers. Abām komandām sasniegti 106 punkti. Stingers sastāvs čempionāta laikā stabils: Oļģerts Vērmanis-juniors, Normunds Skribis un Māris Pinkulis. Savukārt TSC Auto pilotus maina uz nebēdu: 1600 klasē zem šī karoga braukuši Māris Stalis un Roberts Tildmākers, 2000 Super klasē startējuši Jānis Spīķis un Raimonds Tiltiņš. Open klasē Rolanda Jaunzema vietā jau kopš pirmā posma startēja Eduards Iesalnieks, bet Rolanda spēkiem komanda noticēja Valmierā, atgriežot Jaunzemu punktu vācēja statusā. Trešie kopvērtējumā ir Kuļikovski & Partneri, kuriem 94 punkti. Komanda izlaida Valmieras posmu, nestartējušā 2000 Super klasē Jura Kuļikovska vietā nepiesakot nevienu citu braucēju. Šī komandas punktu vācēju godā šogad startējuši Juris Kuļikovskis, Jānis Nagla un Raimonds Jerāns.
D3A bagija klasē sportisti sacentīsies ar saviem konkurentiem no Lietuvas un Igaunijas. Kopumā viņu ir vairāk par desmit dalībniekiem Baltijas Kausa otrā posma izcīņā. Pirmais posms, kā zināms, notika maija vidū Priekulē Pilskalna trasē, kur pārāki par visiem izrādījās Latvijas meistari. Visu goda pjedestālu aizņēma sacensības saimnieki - Jānis Boks, Armands Hohfelds un Oskars Justaments. Nepaveicās Arunam Matulēnam, kurš cieta avāriju. Tāds pats sastāvs centās dominēt Eiropas čempionāta Bauskas posmā. Īpašus komplimentus nopelnīja Jānis Boks. Sacīkstes laikā piedzīvojis vairākas avārijas, reizi pat mainījis motoru un trīsreiz ļoti atbildīgos brīžos sagriezies trasē, Jānis tomēr spēja izcīnīt septīto vietu, kas, ņemot vērā visus minētos apstākļus, ir lielisks rezultāts. 11. vietā palika Anatolijs Abramovs, 12. Oskars Justaments, 15. Armands Hohfelds, 17. Guntis Kļaviņš, 18. Aruns Matulēns (dubultuzvaru šīs sacīkstes ātrākajā klasē izcīnīja Ladislavs Hanāks no Čehijas).
Ar "krokodiliem" situācija ir interesanta tikai tāpēc, ka šajā sezonā šī klase tikai debitēs, un kaut ko prognozēt ir pāragri. Vispār smago automobiļu cīņā autokrosa vēsturē sen atvēlēta nozīmīga vieta. Pamatā mašīnu klases veidojas uz PSRS tehnikas bāzes, taču netiek izslēgta mašīnu sagatavošana, izmantojot visdažādāko ražotāju produktus. Šobrīd aktuālas ir salonauto GAZ 51/52 klases, kā arī paškonstruēti bagiji, kuri iedalās divās klasēs atkarībā no motora darba tilpuma.
Кroskarti jeb mazie bagiji tikko nesen iekļauti autokrosa lielajā ģimenē, bet viņu popularitāte attīstās ļoti strauji. Kroskarti aprīkoti ar dažādu kubatūru (līdz pat 650 kub. cm) motoriem, un ar tiem var sākt startēt sacīkstēs jau no septiņu astoņu gadu vecuma. Līdz ar to jau ļoti agri braucējs var uzsākt ceļu autosportā, izmēģinot savu braukt prasmi un sākt veidot karjeru, kuras virsotne var būt visaugstākā līmeņa pasaules autosports. Bauskā tiks izcīnīts Rīgas Brīvostas Kauss šajā klasē, bet vēl mēneša sākumā Brenguļu trasē tie sacentās ilggadējā LAF ģenerālsekretāra Mārtiņa Kalniņa piemiņas Kausa pirmā posma ietvaros. Tur nepaveicās galvenajam favorītam Ģirtam Zīlem, kurš Bauskā centīsies revanšēties. Valmierā uzvaru izcīnīja Artis Baumanis, kas bija ātrākais ne tikai visos kvalifikācijas braucienos, bet arī finālā, atstājot aiz sevis Jāni Baumani un Ievu Kalniņu.
Sacīkstes notiks vienu dienu - 30. jūnijā. Brīvie treniņbraucieni ieplānoti 8.30, oficiālie treniņbraucieni - 10.00, bet sacensību atklāšanas ceremonija sāksies 11.30. Pirmais kvalifikācijas brauciens - 12.00. Fināli - 16.00 un apbalvošana paredzēta ap plkst. 17.00
Latvijas čempionātu autokrosā atbalsta Latvijas Mobilais Telefons, Rīgas Brīvosta, Stokker, Aldaris un Latvijas Biznesa banka.