IBM izstrādātā datorsistēma "Watson" ir pirmais solis ceļā uz principiāli jaunu tehnoloģiju laikmetu – tādu tehnoloģisko ēru, kurā datori vairs nebūs tikai augstākā līmeņa „kalkulatori", bet kļūs par mācīties spējīgām mašīnām un veiks ļoti specifiskus uzdevumus, apstrādājot un analizējot nestrukturētus datus un spējot izstrādāt hipotēzes un piedāvāt risinājumus.
"Watson" ir analītiska datorsistēma, kas spēj orientēties cilvēku sarunvalodā, analizēt to un neticami īsā laikā piedāvāt pareizās atbildes uz uzdotajiem jautājumiem. Tā ir pirmā tehnoloģiskā sistēma, kas spēj saprast nevis īpaši datoriem izstrādāto kodu, bet gan cilvēku ikdienas valodu. Turklāt tā mācās – spēj uztvert savstarpējo saistību starp datiem milzīgā informācijas jūrā.
"Watson" datorsistēma darbojas patstāvīgi, bez interneta pieslēguma. To darbina 10 IBM Power 750 serveru statnes un 15 TB RAM atmiņas. Sistēma uztver tai uzdoto jautājumu un, izanalizējot pieejamo informāciju, kas sastāv no aptuveni 200 miljoniem satura lapu (kas atbilst aptuveni miljons grāmatu apjomam), sniedz pareizāko, precīzāko atbildi. Visa sistēmai pieejamā informācija ir lejupielādēta no enciklopēdijām, grāmatām, vārdnīcām, pat filmu scenārijiem, pasaules ziņu lapām utt.
Lai pārbaudītu "Watson" intelektu, sistēmas veidotāji pieņēma izaicinājumu piedalīties populārajā ASV TV spēlē "Jeopardy!". Spēles dalībniekiem jāatbild uz jautājumiem par vēsturi, literatūru, mākslu, popkultūru, zinātni, sportu, ģeogrāfiju un daudzām citām jomām, komunikācija notiek sarunvalodas līmenī un iepriekš nav iespējams paredzēt jautājumus. Spēle ir veidota Latvijai neierastā formātā – dalībnieks saņem uzvedinošu tekstu, kas var būt citāts, apgalvojums, vēsturisks fakts utml, savukārt abilde jāsniedz jautājuma veidā. Spēles vinnests ir 1 miljons USD. Speciāli "Watson Jeopardy!" spēlei tika izveidota studija IBM izpētes laboratorijā Ņujorkā. Spēles laikā sistēma Watson pieļāva vairākas kļūdas, un pēc pirmās dienas tās iegūto punktu skaits bija samērā vienlīdzīgs ar cilvēku uzrādīto rezultātu. Taču abās nākamajās dienās "Watson" uzrādīja ievērojami pārsvaru, izcīnot neapšaubāmu uzvaru.
Taču "Watson" netika izstrādāts tikai tāpēc, lai piedalītos "Jeopardy!" spēlē. Tā iespējas ir daudz lielākas, tālu pārsniedzot tradicionālo datu glabāšanas un analīzes veidu, un nākotnē ietekmēs praktiski jebkuru sektoru. Piemēram, medicīnā slimību simptomu apkopošana un ātrāka, precīzāka diagnozes un iespējamo zāļu mijiedarbības noteikšana, tiesību jomā – tiesas precedentu atrašana, finansēs – prognožu modelēšana un klientu finanšu stāvokļa izvērtēšana, tirdzniecībā – gudrāku pārdošanas veidu noteikšana un klientiem pielāgotu produktu izstrāde.
IBM Latvija izpilddirektors Uģis Eriņš uzskata, ka ,,lai saprastu, kas šis ir par attīstības lēcienu, jāiedomājas tas, ka šāda sistēma var ļaut pieņemt praktiski momentānu lēmumu (vai vismaz izslēgt rupju cilvēka kļūdu) nozarēs, kurās ir izšķiroša esošās pieredzes jeb ievērojamu, nestrukturētu datu apjoma analīze. Piemēram, medicīna, jurisprudence, finanses utml. Kā mēs atceramies, 1997. gadā miljonus vērta IBM Deep Blue sistēma ar vairāk nekā 200 procesoriem pirmoreiz uzvarēja pasaules labāko šahistu Gariju Kasparovu. Šobrīd līdzvērtīga datorprogramma ir nopērkama par 100 USD un instalējama viedtālrunī. Jau sākoties spēlei, biju pārliecināts, ka pat ja cilvēks šobrīd būtu guvis uzvaru, tas būtu tikai laika jautājums, kad dators atkal gūtu virsroku."
Datorsistēma "Watson" ir rezultāts četru gadu intensīvam divdesmit piecu IBM zinātnieku darbam. Tā ir nosaukta par godu IBM dibinātājam Tomasam Vatsonam (Thomas J. Watson) un sistēmas mītne ir "Watson izpētes centrs" Ņujorkas štatā, kurā uzņēmums ik gadu investē ap 6 biljoniem ASV dolāru inovāciju izstrādes procesiem.
Vairāk informācijas par Watson projektu