Lūk, inficēta datora pazīmes, ko apkopojuši Kaspersky Lab speciālisti:
Jūsu dators uzvedas dīvaini, neparasti.Ekrānā parādās negaidīti paziņojumi vai attēli.Dzirdamas savādas skaņas, kas tiek atskaņotas nejaušā secībā.Pēkšņi tiek palaistas programmatūras.Jūsu personiskais ugunsmūris ziņo par lietojumprogrammu, kas mēģina izveidot savienojumu ar internetu, lai gan jūs neesat palaidis šo lietojumprogrammu.Jūsu draugi pa e-pastu saņem no jums vēstules, ko neesat sūtījis.Programmatūras darbojas ļoti lēni.Jūs saņemat daudz sistēmas kļūdu paziņojumu.Kad ieslēdzat datoru, operētājsistēma neuzsāk darbību.Jūs atklājat, ka mainītas vai pazudušas datnes vai mapes.Iedegas indikators, kas norāda uz piekļuvi cietajam diskam, lai gan neesat palaidis nevienu programmatūru.Jūsu interneta pārlūkprogramma uzvedas neparasti, piemēram, nav iespējams aizvērt tās logu.
Ja pamanāt kādu vai vairākus no iepriekš minētajiem simptomiem, nekrītiet panikā. Iespējams, kļūmes iemesls ir nevis datorvīruss, datortārps vai trojāns, bet gan kāda cita programmatūras vai ierīču problēma. Taču katrā ziņā ieteicams veikt šādus pasākumus:
Atvienojiet datoru no interneta;Ja operētājsistēma neuzsāk darbību, startējiet datoru drošajā režīmā (ieslēdziet datoru, piespiediet un turiet piespiestu taustiņu F8, pēc tam izvēlnē atlasiet drošo režīmu (Safe Mode)) vai palaidiet datoru no glābšanas diska;Pārliecinieties par to, ka jūsu datorā ir instalētas antivīrusu datubāzu visjaunākās versijas. Ja iespējams, atjauninājumu lejupielādei izmantojiet nevis savu datoru, bet gan draugu vai darba datoru – ja jūsu dators ir inficēts, tad pieslēgšanās internetam ļaus kaitīgajai programmatūrai nosūtīt hakeriem svarīgu informāciju vai izsūtīt sava koda kopijas lietotājiem, kuru adreses ir saglabātas jūsu datorā;Ja nevarat atbrīvoties no kaitīgajām datnēm, pārliecinieties, vai jūsu datorā instalētās antivīrusu programmatūras ražotāja mājaslapā nav norādes par īpašām utilītprogrammām, kas nepieciešamas konkrētās kaitīgās programmatūras dzēšanai;Ja jūsu dators ir pievienots lokālajam tīklam, atvienojiet to no tīkla;Veiciet pilnīgu datora antivīrusu skenēšanu;Ja skenēšanā atklāts datorvīruss, datortārps vai trojāns, rīkojieties atbilstoši antivīrusu programmatūras ražotāja norādēm. Labas antivīrusu programmatūras piedāvā inficēto objektu ārstēšanu, aizdomīgo objektu ievietošanu karantīnā un trojānu un datortārpu dzēšanu. Turklāt tās izveido pārskatu ar datorā konstatēto inficēto datņu un kaitīgo programmatūru sarakstu;Ja antivīrusu risinājums nav atklājis kaitīgās programmatūras, tad, visticamāk, jūsu dators nav inficēts. Pārbaudiet datorā instalētās programmatūras un tam pievienotās ierīces (izdzēsiet nelicencētās programmatūras un nevajadzīgās datnes), kā arī instalējiet operētājsistēmas un lietojumprogrammu visjaunākās versijas.Ja nepieciešams, vērsieties pēc palīdzības jūsu datorā instalētās antivīrusu programmatūras ražotāja tehniskā atbalsta dienestā. Uzziniet no tehniskā atbalsta dienesta speciālista, kā nosūtīt antivīrusu uzņēmumam analīzei inficētās datnes paraugu.
Bez tam Kaspersky Lab speciālisti atgādina, ka nepieciešams saprātīgi uzvesties internetā. Neapmeklējiet aizdomīgas tīmekļa vietnes, nepalaidiet programmatūras no neuzticamiem avotiem. Dodieties internetā, tikai izmantojot aizsargātus savienojumus, centieties nelietot publiski pieejamus datorus, kā arī nepublicējiet sociālajos tīklos svarīgu informāciju par sevi. Instalējiet tikai licencētu programmatūru visjaunākās versijas, izvēlieties Internet Security klases antivīrusu programmatūras, vienlaikus neaizmirstot regulāri atjaunināt antivīrusu datubāzes.
Papildu informācija:
www.kaspersky.lv