Skatīties filmu, futbola vai hokeja spēli, jūtoties teju uz ekrāna redzamo notikumu epicentrā un rokas stiepiena attālumā no „garāmbraucoša" auto vai kino un sporta zvaigznēm – tieši šādu efektu piedāvā televizori ar trīsdimensiju attēla skatīšanās funkciju. Tādējādi faktiski vismaz par galvastiesu tiek pārspēti ierastie divdimensiju TV kadri, un tas arī, domājams, uzskatāms par galveno iemeslu, kādēļ 3D televizoru popularitāte arī Latvijā palielinās aizvien vairāk.
Pirmie drosmīgie 3D soļi Latvijā
Uzņēmuma ELKOR apkopotā informācija liecina, ka kopš tālrāžu ar 3D tehnoloģiju atbalstu parādīšanās tirdzniecībā 2010.gada pavasarī gan pircēju interese par šo produktu, gan pārdošanas apjomi ir pastāvīgi auguši un patlaban veido aptuveni piecus procentus no kopējā televizoru pārdošanas daudzuma. ELKOR iepirkumu menedžeris Jevgeņijs Ivanovs prognozē, ka šogad ievērojami palielināsies gan pieprasījums pēc šādiem televizoriem, gan citu preču ar 3D funkcijas atbalstu sortiments – piemēram, drīzumā veikalos nonāks gan 3D fotoaparāti (tajā skaitā tā dēvētie „ziepju trauki"), gan videokameras. Saprotams, ar visām no tā izrietošajām iespējām noskatīties televizorā uzņemto foto vai video materiālu.
„Sagaidāms, ka šogad preču ar 3D funkciju atbalstu tirgus augs vismaz par trešdaļu, savukārt vismaz puse no pircējiem Blu-ray diskos piedāvātā piedāvātā materiāla būs skatāma 3D," spriež J.Ivanovs, neslēpjot, ka būtiska nozīme 3D tehnoloģiju popularitātes viecināšanā nenoliedzami ir arī universālveikalā ELKOR PLAZA interesentiem un potenciālajiem pircējiem piedāvātajām to paraugdemonstrējumu iespējām.
No filmām agrāk līdz videospēlēm šodien
Lai arī kā pirmais ražotājs, kas mūsdienu 3D televīzijas tehnoloģijas nesa plašākās masās, zināms „Samsung", visa pamatā tomēr ir konkurentu „Panasonic" 2009.gadā izstrādātā koncepcija „Pārvēršam jūsu viesistabu īstā kinoteātrī!", piedāvājot mājās skatīties „kino kvalitātes" attēlus.
Taču paši pirmie 3D tehnoloģiju aizmetņi meklējami vēl tālākā pagātnē. 19.gadsimta beigās Lielbritānijas kinematogrāfa pionieris Viljams Frīzs-Grīns iesniedza reģistrēšanai patentu 3D filmu uzņemšanai. Lai arī pēc vairāk nekā 15 gadiem notika ar attiecīgu paņēmienu uzfilmēta materiāla prezentācija, masveida raksturu šāda veida tehnoloģijas izmantošana tolaik neieguva. Lai arī pa starpu sekoja vēl vairāki izmēģinājumi stereokino (skatāms, izmantojot divkrāsu brilles; savulaik bija skatāms arī Rīgā) lauciņā, par nākamo nelielo uzplaiksnījumu 3D tehnoloģiju jomā var runāt vien 50-to gadu kontekstā. Tas bija laiks, kad uzvaras gājienu ASV bija sākusi televīzija un tika uzņemtas 3D filmas, kurās ar laiku sāka izmantot arī stereo skaņu. Tiesa, bija arī gadījumi, kad starp augstāko tehnoloģiju un reālo iespēju izmantošanu nācās piekāpties par labu pēdējai. Tā, piemēram, leģendārais Alfreds Hičkoks 1954.gadā izlaisto filmu „Slepkavībai nospiediet M" uzņēma, izmantojot 3D tehnoloģiju, taču peļņas maksimizēšanas nolūkā filma tika izplatīta divdimensiju formātā, jo ne visi kinoteātri tolaik bija gatavi demonstrēt 3D filmas.
Patlaban 3D tehnoloģija attīstījusies tik tālu, ka tās entuziastiem tiek piedāvāts gan trīsdimensiju formātā skatīties attiecīgus ierakstus un virkni televīzijas kanālu, gan spēlēt videospēles – par šādu izklaidi ir parūpējies spēļu konsoļu jomā daudzpieredzējušais ražotājs „Sony".
3D darbības princips
Lai iegūtu kvalitatīvu 3D attēlu, nepieciešams gan atbilstošs televizors, gan daži papildu aksesuāri – 3D transmiters, pieslēgšanas kabelis (HDMI 1.4 vai jaudīgāks) un speciālas brilles. 3D materiāla skatīšanās procesā galvenais nosacījums ir, lai demonstrētie kadri vajadzīgajā laikā sasniegtu kreiso vai labo skatītāja aci, radot telpisku efektu. Šim nolūkam pamatā tiek izmantoti divi paņēmieni – vai nu skatītājiem nepieciešams lietot speciālas brilles vai arī jāizmanto televizora modeļi ar īpašu ekrāna gaismas avotu, kas spēj sadalīt raidīto attēlu tā, lai radītu iluzoru telpisko efektu arī bez attiecīgajām brillēm (vairāk par to – mazliet vēlāk).
Briļļu „vadīšana" notiek ar 3D transmitera raidīta signāla palīdzību, un rezultātā cilvēka redze tiek burtiski „apmānīta", radot tādu efektu, lai skatītājs sporta sacensību skatīšanās laikā justos kā uz laukuma, kur „dažu metru attālumā" garām palido futbola bumba, bet, vērojot rallija sacensības, „gaidītu, kad trāpīs" garām traucošo auto gaisā saceltie dubļi. Nemaz nerunājot par 3D videospēlēm, kad, sēžot pie televizora ar pulti rokās, spēlētājam šķiet, ka viņš nonācis spēles varoņu ielenkumā.
Stereoskopiska attēla (lai, skatoties divus kadrus, cilvēka smadzenes tos uztvertu kā trīsdimensiju attēlu) iegūšanai kopumā iespējams izmantot vairākus paņēmienus – izmantojot divkrāsu brilles (kā iepriekš minētajā stereokino), polarizējošās brilles, iepriekš aprakstītās t.s. speciālās 3D brilles (kad pamīšus tiek „atvērtas" un „aizvērtas" lēcas), uz acīm piestiprināmu displeju (pretī katrai acij ir savs ekrāns, un lēcas tiek izmantotas galvenokārt acs fokusa atslābināšanai) vai arī televizoru ar autostereoskopisko ekrānu (tādā gadījumā brilles vispār nav nepieciešamas).
Kādi papildu aksesuāri katrā gadījumā nepieciešami, būs atkarīgs no izvēlētā televizora modeļa.
Tālrāži kļūst lielāki un modernāki
Šobrīd Latvijas tirgū pieejamie televizori ar 3D funkcijas atbalstu ir ar plazmas un diožu (LED) ekrāniem, un sortimentu veido „3D-ready TV" modeļi, kam transmiters pieslēdzams atsevišķi, kā arī „Full 3D TV" (ar jau iebūvētu transmiteru).
Saspringtās ražotāju konkurences dēļ 3D televizoriem nemitīgi tiek veikti dažādi uzlabojumi - inženieri nesnauž gan attiecībā uz 3D aksesuāru pilnveidošanu, piedāvājot dizainiski un tehnoloģiski vēl kvalitatīvākas 3D attēlu skatīšanai paredzētās brilles, gan attiecībā uz 3D transmiteru – ja vēl nesen to varēja tikai iegādāties atsevišķi un tad pieslēgt pie televizora, tagad, kā iepriekš minēts, tas tiek iebūvēts pašā tālrādī.
Laba ziņa ir arī tā, ka Japānas kompānija „Toshiba" jau izstrādājusi bezbriļļu 3D tehnoloģiju, kas lietotājiem ļaus ietaupīt uz attiecīgā aksesuāra iegādes rēķina (ņemot vērā, ka 3D priekšrocību izbaudīšanai brilles nepieciešamas katram skatītājam, ekonomija var sanākt ievērojama). Tiesa, pagaidām jauninājums izmantots tikai neliela izmēra (12 un 20 collu) minētā ražotāja 3D televizoriem, taču tā ieviesēji sola, ka jau tuvākajā nākotnē novitāte tiks iestrādāta krietni iespaidīgāka izmēra tālrāžos. Minētajā jauninājumā atšķiras arī 3D darbības princips - ekrāni ir pārklāti ar plēvīti, kurā iebūvētas lēcas, kas 3D attēlu fokusē deviņos punktos ekrāna priekšā. Tātad – lai trīsdimensiju attēlu varētu uztvert, skatītājam jāatrodas kādā no tiem. Iecerēts, ka masveida tirdzniecībā 3D televizori ar bezbriļļu tehnoloģiju nonāks ap šīs desmitgades vidu.
Savukārt „Toshiba" Nīderlandes konkurents „Philips" gatavojās 3D bezbriļļu televizorus laist pārdošanā šā gada vidū. Diemžēl šie plāni tika atlikti uz vēlāku laiku, aizbildinoties ar faktu, ka patērētāju pārorientēšanās no 2D uz 3D notiekot ļoti lēni.
Vienlaikus jāatzīmē, ka palielinās arī tirgū piedāvāto televizoru izmērs – ja vēl nesen, piemēram, tālrādis ar 60 collu ekrānu Latvijā bija uztverams kā kaut kas ļoti ievērojams, tad šobrīd jau pie masu patēriņa tirgus apvāršņa parādījies TV, kura ekrāna diagonāles izmērs ir 65 collas, un nekas neliecina, ka šis rādītājs varētu apstāties. Uz to norāda arī virkne eksperimentu, kuru rezultāti Latvijā vismaz tuvākajā laikā gan diezin vai būs sastopami. Piemēram, pagājušā gada vasarā „Panasonic" prezentēja ekskluzīvu izstrādājumu – pasaulē vislielāko, 152 collu (390 cm), 3D televizoru. Ne mazāk iespaidīga par izmēru ir arī šī tālrāža sākotnējā cena, kas pārsniedz... 50 miljonus jenu (310 000 latu).
Uzreiz jāpiebilst – lai arī tirgū ir pieejami tālrāži, kuru raksturojumā tiek solīta automātiska divdimensiju attēla pārveide 3D, testi apliecinājuši, ka šādi televizori maksimālu trīdimensiju attēla kvalitāti nespēj sniegt.
Jāpiebilst, ka arī ELKOR piedāvā ļoti plašu 3D televizoru sortimentu, un patlaban pircējiem pieejami vairāk nekā 30 „Sony", „Samsung", LG, „Philips", „Sharp" un „Panasonic" modeļi ar 32 līdz 65 collu diagonālēm un cenu diapazonu no aptuveni 550 līdz vairāk nekā četriem tūkstošiem latu. Aizsteidzoties notikumiem priekšā, jāpiebilst, ka tuvākajā laikā veikala plauktos pircējiem būs iespējams modernu jaunākās paaudzes televizoru izvēlēties no vairāk nekā pussimta 3D televizoru modeļu. Turklāt četri ražotāji - „Sony", „Samsung", LG un „Philips" – jau atklājuši savus plānus panākt, ka līdz 2012.gadam 3D tālrāžu īpatsvars televizoru piedāvājumā veido vairāk nekā pusi.
Ņemot vērā straujo tehnoloģiju attīstību, vietā būtu jautājums, vai sagaidāms būtisks ar 3D funkciju aprīkoto preču cenu kritums. J.Ivanovs gan norāda, ka attiecībā uz cenu tendencēm pareizāk būtu sacīt – par to pašu naudu nākotnē varēs iegādāties aizvien vairāk iespēju. Piemēram, ja patlaban 3D televizoriem no augstākā cenu segmenta iebūvēta virkne dažādu papildu funkciju – pieslēguma vieta internetam, Wi-Fi uztvērējs, dažādas datora funkcijas, tīmekļa videokamera u.c. – tad ar laiku vismaz daļa no šīm „ekstrām" tiks iebūvēta jau vidējā cenu segmenta produktos.
„Tā kā droši varam uzskatīt, ka 3D tehnoloģijas Latvijā vēl tikai sāk tā pa īstam „uzņemt apgriezienus"," spriež ELKOR pārstāvis.
Ko skatīties?
Kad mājoklis aprīkots ar rocībai atbilstošu 3D aparatūru, aktuāls kļūst jautājums, ko skatīties un kā līdz pilnībai izbaudīt 3D sniegtās iespējas, jo pagaidām tirgus ar 3D produktu piedāvājumiem nav tik piesātināts, kā moderno tehnoloģiju cienītāji varētu vēlēties.
2010.gads gan 3D kontekstā nav bijis garlaicīgs – tirgū nonācis Blu-ray atskaņotājs ar 3D funkcijas atbalstu, 3D formātā sācis raidīt Lielbritānijas telekanāls „Sky", tāpat 3D formātā notikusi Pasaules kausa izcīņas futbolā tiešā translācija. Savukārt šogad, pēc ražotāju un tirgotāju prognozēm, sagaidāms, ka 3D funkciju atbalstīs vismaz puse no tirdzniecībā pieejamajiem Blu-ray diskiem un ka noteiktā progresijā palielināsies arī šajā versijā skatāmo telekanālu skaits. Bez tam maz šaubu, ka plašāka kļūs arī 3D videospēļu kolekcija.
Savukārt, runājot par 3D televīzijas pieejamību Latvijā, jāatzīst, ka Eiropas valstīs uztveramo televīzijas kanālu skaits, kam tiek piedāvāta arī 3D versija, ir visai pieticīgs, bet prognozes par iespējām minētajā versijā skatīties Latvijas telekanālus ir miglā tītas. Piemēram, ja „Modern Times Group" burtiski pirms pāris mēnešiem kļuva par pirmo maksas televīzijas operatoru Skandināvijā, kas piedāvā 3D televīzijas pakalpojumus, tad šajā pašā uzņēmumu grupā ietilpstošā un arī Latvijā strādājošā kompānija „Viasat" iespējas nākotnē Latvijas auditorijai piedāvāt skatīties 3D televīziju vismaz pagaidām komentē atturīgi. Vienlaikus, ņemot vērā straujos tehnoloģiju attīstības tempus, visai droši var prognozēt, ka, attīstoties 3D televīzijas satura piegādei pa internetu, plašāka tās izplatība ir tikai laika jautājums.
Par uzņēmumu ELKOR
ELKOR ir 100% Latvijas uzņēmums, kas dibināts 1990.gadā Rīgā. Uzņēmuma misija ir nodrošināt visplašāko kvalitatīvu preču un pakalpojumu piedāvājumu dažādos tirgus segmentos.
20 gadu laikā ELKOR ieguvis tehnoloģiju inovāciju un tirgus līdera pozīcijas un uzticama sadarbības partnera reputāciju, kā arī kļuvis par vienu no vadošajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem Latvijā. ELKOR tirdzniecības tīkla veikalos var iegādāties elektronikas preces, apģērbus, preces sportam, atpūtai un tūrismam, bērnu preces, pārtiku, mēbeles un interjera priekšmetus. Tāpat uzņēmums sniedz tehnikas servisa un apkopes, kā arī līzinga pakalpojumus.
Pašlaik Latvijā ELKOR tirdzniecības vietu kopplatība pārsniedz 60 000 m2, darbojas arī interneta veikals.
Uzņēmumā strādā vairāk nekā 800 darbinieku. 2009.gadā ELKOR apgrozījums sasniedza 31,36 miljonus latu, nodokļos tika samaksāti vairāk nekā 2,2 miljoni latu.