Divu dienu laikā savus koncertus festivālā sniegs neofolka kolektīvs “Ēnu Kaleidoskops”, elektroniskās mūzikas burvis “Feldermelder” no Šveices, elektroakustiskās mūzikas eksperimentators “Khôra” un disonējošie melanholiķi “Picastro” no Kanādas, kā arī džeza un improvizācijas leģendas “The Necks” no Austrālijas. Jau drīz festivāla programma tiks papildināta gan ar vairākiem pašmāju un ārvalstu mūziķiem, gan citām, nu jau par neiztrūkstošām tradicionālās kultūras, mākslas un izglītojošām aktivitātēm, informē biedrība SKYR.
Biļetes uz festivālu “Zemlika” nopērkamas elektronisko biļešu tirdzniecības vietnē internetā Bezrindas.lv. To cena šobrīd - Ls 18.00. Ar laiku tās kļūs dārgākas, turklāt, ņemot vērā festivāla norises telpu ietilpību, uz festivālu “Zemlika” pārdošanā ir stingri ierobežots skaits biļešu.
“Ēnu Kaleidoskopa” mūzikā, kā apgalvo paši, lielākoties manāmi neo-folk žanra nospiedumi. Proti, arī šī, pirms gandrīz desmit gadiem Vārnas aizsāktā kolektīva mūzikā tiek eksperimentēts ar tautas mūzikas instrumentācijām un monotonā, bieži vien rečitējošā balss uzbur mazliet tumsnēju, mazliet apcerīgu ainavu, ko vēl treknākiem triepieniem atdzīvina Vārnas savrupie teksti. Lai arī “Ēnu Kaleidoskopa” mūziķu sastāvs ir mainījies gandrīz no koncerta uz koncertu, Vārna ir palicis un šobrīd tiek gatavots jauns ieraksts, jo līdz šim, bez dažu dziesmu sesijām, demo ierakstiem, kolektīvs izdevis vien savu pirmo studijas albumu. Un tas notika jau visai sen.
“Feldermelder” ir elektroniskās mūzikas mākslinieka Manuela Oberholcera (Manuel Oberholzer) no Šveices skatuves vārds, ar kuru viņš plašākai publikai pazīstams jau kopš 2001. gada. Runā, ka pirmā viņa tikšanās ar elektronisko mūziku notikusi jau pagājušā gadsmita 80. gadu nogalē, kad abus “iepazīstināja” varenā “Amiga 500” – viens no pirmajiem multimediju personālajiem datoriem. Kopš tā laika gadiem ilga ņemšanās ar dažādām ierīcēm un bezjēdzīgu ierakstu kaudzes ir līdzējušas padarīt “Feldermelder” rokrakstu salasāmu. Ne tik daudz pašam, cik tiem, kas mēģina viņa daiļradi ietērpt vārdos un sauc to par, piemēram, “tumsnēju kodolskaņu ainavu un franču piano kafejnīcu mūzikas kokteili”, kuru viņš jauc gan ar digitāliem, gan analogiem skaņas avotiem jeb instrumentiem. Pats viņš atzīst, ka iedvesmu smeļas arī klasiskajā džezā un konkrētu dižgaru daiļradē – piemēram, Štokhauzena un Reiha mūzikā. Zināms, ka koncertā Durbē “Feldermelder” pavadīs virtuozais bundzinieks Gregors Kvartjē (Grgoire Quartier). Mūziķu viesošanās Latvijā iespējama, pateicoties Šveices mākslas padomes “ProHelvetia” atbalstam.
“Khôra” ir viena cilvēka - Metjū Ramolo (Matthew Ramolo) no Toronto, eksperimentālās un elektroakustiskās mūzikas projekts robežu starp organisko un sintētisko, kompozīciju un improvizāciju nojaukšanai. “Khôra” mūzikā tādējādi vienā veselā saplūst akustisko un elektronisko mūzikas instrumentu radītās melodijas ar lauka ierakstiem un analogo/ digitālo skaņas pārveidi. Rezultātā klausītājs tiek vadāts pa mūsdienu klasiskās mūzikas, avangarda un sakrālā minimālisma, eksperimentālās rokmūzikas un dažādu formu elektroniskās mūzikas takām, kuras koncertos lielākoties viens izcērt M. Ramolo. Arī 2009. gada albums “Silent Your Body Is Endless”, kuru gadu vēlāk pārstrādāja un pirmajā “Musique Fragile” sējumā iekļāva prominentā Monreālas izdevniecība “Constellation Records”, tapis vienatnē, paša spēkiem. Nevar nepiekrist, ka rezultāts ir “īstena atklāsme, kas vēl ilgi vajās klausītāja sapņus pēc šīs druskās sasistās orbītas pamešanas”, kā savulaik kāds recenzents rakstījis žurnālā “Hour Magazine”.
Arī “Picastro” ir kolektīvs no Toronto Kanādā, kuru 1997. gadā aizsāka mūziķe Elizabete Haisena (Elizabeth Hysen), kurai pašai bieži vien tiek piedēvēta šī iesauka. Laikā, kad lielākajā Kanādas pilsētā kā sēnes pēc lietus radās un visu citu nomāca skaļas rokgrupas, Austrumeiropas un Balkānu tautas mūzikas iedvesmotas skumjas balādes “Picastro” izpildījumā bija kā malks svaiga gaisa. Turklāt, sākotnēji tās tika radītas un izpildītas, Lizai pašai dziedot un spēlējot akustisko ģitāru. Vien šad un tad koncertos pievienojās čells. 2002. gadā Losandželosas izdevniecība “Pehr” izdeva “Picastro” debijas albumu “Red Your Blues”, kuru pa partijai vien nācās pārizdot līdz brīdim, kad dārgā noformējuma dēļ tas tika oficiāli pasludināts par izpārdotu. Turpmākos ierakstus savā paspārnē materializēja ievērojamā izdevniecība “Polyvinyl Record Co.” Laika gaitā apvienības sastāvs ir vairākkārt mainījies, ierakstu sesijās piedalījušies neskaitāmi viesmūziķi (arī Ovens Palets (Owen Pallett) jeb “Final Fantasy” jeb bijušais “Arcade Fire” vijolnieks savulaik bijis “Picastro” biedrs), taču pēdējais publiskotais albums “Whore Luck”, kā arī šoruden gaidāmais jaunais studijas ieraksts tapis trijatā, piedaloties arī čellistam Nikam Storingam (Nick Storring) un bundziniekam Brendonam Valdivijam (Brandon Valdivia). Koncerts Durbē būs īpašs, jo abpusēji centieni sarīkot “Picastro” koncertu Latvijā notikuši pēdējos trīs gadus…
Īpašs, tāpat kā visi citi, būs arī austrāļu džeza un improvizācijas leģendu “The Necks” koncerts festivāla pirmās dienas noslēgumā. Lai arī vārdi “leģendārs”, “kulta” un tiem līdzīgi visbiežāk tiek nelietīgi valkāti un daudzos nu jau raisa smīnu, jo skaidrs, ka aiz tiem tiek slēpts kaut kas vecs un pagājis, Kriss Eibrahams (Chris Abrahams), Loids Svontons (Lloyd Swanton) un Tonijs Baks (Tony Buck), kas 25 gadus kopā pazīstami kā “The Necks”, nav tas gadījums. Šajā laikā ar pēc koncertiem pavērtām mutēm ir atstāta publika visur, kur vien šis trio ir uzstājies. Neveiksmes ir cietuši gandrīz visi centieni apzīmēt šo mūziku kā avangardu, minimālismu, džezu vai ambient, tāpēc ir notikusi neapzināta un nekoordinēta vienošanās “The Necks” daiļradi dēvēt par vienkārši “unikālu”. “Vīri-dievi”, kā viņus nodēvējis “Swans” līderis Maikls Džirā (Michael Gira) un kuri stāv uz viena pakāpiena ar Niku Keivu (Nick Cave), “Dirty Three” un pat “Midnight Oil” (jā, pianists Kriss Eibrahams deviņdesmito gadu sākumā ir koncertējis šī kolektīva sastāvā) šoruden izdos jau septiņpadsmito albumu “Open” un dosies Eiropas turnejā, pirmoreiz viesojoties Latvijā.
Kā ziņots iepriekš, mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivāls "Zemlika" Latvijas mazākajā pilsētā Durbē norisināsies 25. un 26. oktobrī. Arī šogad festivāls aptvers vairākas no mākslām - mūziku, teātri, jauno mediju mākslu un vizuālo komunikāciju un kino. Galvenokārt bērniem un jauniešiem, bet reizē arī citiem interesentiem būs iespēja piedalīties gan mūzikas, gan jauno mediju mākslas meistarklasēs. Festivāla otrajā dienā notiks zemnieku, amatnieku un godprātīgu un videi draudzīgu pārstrādātāju ražojumu tirgus, galvenās lomas atvēlot Durbes un novada, kā arī tuvējo kaimiņu saimniecībās gada laikā izaudzētajam, darbnīcās un ražotnēs paveiktajam. Pasākuma laikā skolas ēdamzālē tiks ierīkots oficiālais festivāla restorāns, kura ēdienkarte tiks veidota, izmantojot lielākoties tikai Durbes novadā izaudzēto, izslaukto, sasieto un citādi saražoto.
Līdzīgi kā iepriekšējos gadus, arī šogad festivāla "Zemlika" norises vietas Durbē būs vairākas - Durbes kultūras nams, A. Kronvalda vēsturiskā skolas ēka, A. Kronvalda Durbes vidusskola, Durbes muzejs, Durbes luterāņu baznīca un citas. Festivāla centrā joprojām noturot 17 dažādu mūziķu un kolektīvu koncertus divu dienu laikā - no ģitārmūzikas līdz mūsdienu akadēmiskajai mūzikai, no tautas jeb "folk" mūzikas līdz elektroniskajai deju mūzikai, un uz tiem tirgojot biļetes, visas pārējās augstākminētās norises vietējiem un pilsētas viesiem tiks piedāvātas bez maksas.
Foto: Publicitātes foto