Divu dienu laikā savus koncertus festivālā sniegs instrumentālās ģitāru un elektroniskās mūzikas apvienība “Dun Dun”, ērģelnieks un dziesminieks Haralds Sīmanis, dažādu tautu mūzikas pētnieki Džesika Kenija un Eivinds Kangs (Jessika Kenney & Eyvind Kang) no Amerikas Savienotajām Valstīm, gados jaunais, bet jau akustiskās ģitāras virtuozs Kārlis Stenders, kā arī trokšņaini repetitīvais kulta kvartets “Larsen” no Itālijas, inform biedrība SKYR. Jau drīz festivāla programma tiks papildināta gan ar pēdējiem muzikālajiem priekšnesumiem, gan citām, nu jau par neiztrūkstošām kļuvušam tradicionālās kultūras, mākslas un izglītojošām aktivitātēm.
“Dun Dun” pēdējos gadus nav uzstājušies bieži, lai neteiktu – nemaz. Pirms aptuveni desmit gadiem no citu Ogres muzikālo apvienību (piemēram, “TV Koma”, “Mūc”) pelniem vispirms dzima trio, kas, kļūstot par kvartetu, kļuva arī par “Dun Dun”. Tolaik, vēl pirms instrumentālās ģitārmūzikas žanra izplatības Latvijā, grupas spēlētā mūzika bija kā malks svaiga gaisa vietējā neatkarīgās mūzikas skatuvē. Lai neapgrūtinātu sevi un citus, mūzikas cienītāji “Dun Dun” tolaik pieskaitīja post-rock žanram, jo ogrēniešu skaņdarbos nudien bija jūtamas “Tortoise” grūva atbalsis un “Mogwai” radio draudzīgāko skaņdarbu melodiskums. Pēc debijas īsspēlējošā ieraksta jeb EP (no ‘extended play’ angļu val.) izdošanas 2007. gadā grupa uzstājās vairākos lielākos un mazākos, atmiņu vērtos un aizmirstamos koncertos gan Latvijā, gan ārvalstīs. Neilgi pirms ansamblis devās tobrīd (2009. gadā) nenosakāmi, bet ilgstošā atvaļinājumā, tam pievienojās otrs bundzinieks Mareks. Kopīgi garāžā Ogrē tika ierakstīti vairāki skaņdarbi, no kuriem trīs nokļuva digitāli publiskotajā EP “333”. Pagājušovasar notika pirmais mēģinājums atgriezties. Šoruden tas būšot pa īstam.
“Dun Dun” profils vietnē Bandcamp: http://dunduntheband.bandcamp.com/
“Ievērojamais”, “leģendārais”, “neātkārtojamais” – šie un citi cildinošie apzīmējumi ir lieki mēģinot runāt par Haraldu Sīmani. Viņu vai vismaz par viņu dzirdējusi ir lielākā daļa latviešu, un katram no tiem mūziķis asociējas ar ko citu, taču nepārvērtējami augstvērtīgu. Ja runājot par citiem viņa līdzgaitniekiem-dziesminiekiem samniernieciskais “viens no…” ir gluži vietā, tad Sīmani var droši atļauties saukt par “pašu” – pašu ievērojamāko, pašu leģendārāko, pašu neatkārtojamāko. Ja ne akadēmiski iegūto prasmju un zināšanu dēļ, tad savdabības, mākslinieciskās brīvības, nelokāmības un, galu galā, plašā balss diapazona un tembra dēļ – pavisam droši. Iespējams, sava paša muzikālā ceļa iešana kopš pagājušā gadsmita 70. Gadiem ir liegusi H. Sīmanim savu daiļradi materializēt vairāk kā piecos dziesmu albumos, bet ne jau tas māksliniekam šķiet galvenais… Durbē Haralds Sīmanis uzstāsies kopā ar pēdējo gadu pastāvīgajiem muzikālajiem domubiedriem – Ilzi un Andri Gruntēm.
Haralds Sīmanis izpilda dziesmu “Ezers” 1980. gada “Mikrofona dziesmu aptaujā”:
Džesika Kenija un Eivinds Kangs ir pāris ne tikai radošajā, bet arī privātajā dzīvē. Vienalga, vai kopīgā interese par dažu tautu, īpaši – persiešu un Indonēzijas salas apdzīvojošo tautu, mūziku noveda pie intereses vienam par otru vai otrādi, Kenijas un Kanga kopīgā daiļrade, kā arī katra individuālie un padziļinātie muzicēšanas kā garīgas prakses pētījumi ir raisījuši cieņu daudzos klausītājos, prominentos mūziķos un akadēmiskajās aprindās. Atliek vien minēt, ka vijolnieks E. Kangs ne tikai muzicējis kopā ar Loriju Andersoni (Laurie Anderson), Bilu Frizelu (Bill Frisell) un citiem, bet pie viņa pēc padomā kā pie mūziķa, komponista, aranžētāja un skaņu inženiera vērsušies visdažādākie mūziķi, lai nezinātājam kaut aptuveni norādītu uz viņa atrašanos vietu pasaules mūzikas kartē. Sākot ar Stīvenu O Moliju (Steven O’Malley) un “Sunn O)))”, kura ierakstam “Monoliths & Dimensions” ne vienu pirkstu vien pilikuši gan Kangs, gan Kenija, un nebeidzot ar Islandes simfonisko orķestri, kura repertuārā tikuši iekļauti E. Kanga skaņdarbi. Kas līdzīgs sakāms arī par Džesiku – žanriski dažādu autoru vokālo darbu interpretācijas, vokālās partijas ansambļu “Wolves In The Throne Room”, “ASVA” un citu studijas ierakstos, dalība dažādos gamelāna ansambļos un vēl pavisam nesen – dalība Merilendas Universitātes sūfismam un budismam veltītā konferencē kopā ar Viņa Svētību Dalailamu XIV. Minētie ir tikai daži, pēc viegli atpazīstamiem atslēgas vārdiem alkstošajiem minami fakti no mākslinieces radošās pieredzes un ikdienas. Džesikas Kenijas un Eivinda Kanga viesošanās festivālā “Zemlika” būs viņu pirmā un pagaidām vienīgā uzstāšanās Baltijas valstīs. Koncerts Durbē iespējams ar ASV vēstniecības Latvijā finansiālu atbalstu.
Dž. Kenija un E. Kangs koncertā Vašonas salā, ASV:
Kārlis Stenders ir gados jauns, bet ar ievērojamu talantu un savdabīgi izkoptām tehniskajām prasmēm apveltīts mūziķis. Kārļa uz akustiskās ģitāras vienlaikus izspēlētās melodijas un ritmiskie zīmējumi nenoliedzami ir kas svaigs un neparasts vietējā mūzikas dzīvē. Par spīti dalībai vienā no komerctelevīziju šoviem un sadarbībai ar kādu mūziķi no kādas pilsētas pie Baltijas jūras, K. Stenders par sevi atstāj iespaidu kā par vienkāršu “čali, kas aizrāvies ar mūziku”, un kas instrumenta pārvaldīšanas tehniku lielākoties apguvis pašmācības ceļā.
Kārlis Stenders muzicē uz ielas Vecrīgā:
Ne mazāk gaidīta un tik drīz arī neatkārtojama solās būt itāļu tumsnēji instrumentālo un dažuprāt jau par kulta kvartetu kļuvušo “Larsen” uznāciens festivāla pirmajā vakarā. Nepaplašinot un nepiešķirot apzīmējumam “kulta” nepelnītu nozīmi, uz “Larsen” to var iespējams attiecināt vairāku objektīvu iemeslu dēļ. Pirmkārt, par ansambļa pirmsākumiem uzskatāms pagājušā gadsmita pēdējās dekādes sākums. Sākot muzicēt laikā, kad Kurts Kobeins vēl ir dzīvs, ceļš uz kulta statusu noteikti ir vieglāks. Otrkārt, ilgu laiku bijuši pazīstami vien zināmās aprindās Itālijā (un “zināmas, ilgstoši noturīgas aprindas” ir vēl viens priekšnoteikums kulta izveidei), grupu pēc vairākkārtējiem uzmācīgiem mēģinājumiem piesaistīt sev uzmanību pamanīja Maikls Džirā (Michael Gira), grupas “Swans” līderis. Par to kā tālāk attīstījās “Larsen” un Džirā un viņa vadītās ierakstu izdevniecības “Young God Records” draudzība iespējams lasīt kulta interneta medijos – piemēram, portālā Pitchforkmedia.com. Lai kā arī nebūtu ar mūziķu statusu cienītāju un citu mūziķu vidē (“Larsen” kopā ar reiz Rīgā jau muzicējušo Džeimija Stjuarta (Jamie Stewart) projektu “Xiu Xiu” ir izveidojuši apvienību “XXL”), 2010. gadā grupa izdeva savu devīto, līdz šim pēdējo studijas albumu “Cool Cruel Mouth”. Tajā no kompozīcijām, kuras veidotu skaņas “it kā kāds ar asmeni vilktu par sarūsējušu metālu” kā savulaik “Larsen” mūziku raksturojis M. Džirā, vairs nav ne miņas. To vietā dzirdamas Mazās Enijas (Little Annie) balss un Mazulītes Dī (Baby Dee) spēlētās klavieres. Uz papīra jau atkal tas izklausās pēc… Savdabīga kulta?
Video “Larsen” kompozīcijai “Ohm Av. D” kopā ar Little Annie:
Kā minēts iepriekš, mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivāls "Zemlika" Latvijas mazākajā pilsētā Durbē norisināsies 25. un 26. oktobrī. Arī šogad festivāls aptvers vairākas no mākslām - mūziku, teātri, jauno mediju mākslu un vizuālo komunikāciju un kino. Galvenokārt bērniem un jauniešiem, bet reizē arī citiem interesentiem būs iespēja piedalīties gan mūzikas, gan jauno mediju mākslas meistarklasēs. Festivāla otrajā dienā notiks zemnieku, amatnieku un godprātīgu un videi draudzīgu pārstrādātāju ražojumu tirgus, galvenās lomas atvēlot Durbes un novada, kā arī tuvējo kaimiņu saimniecībās gada laikā izaudzētajam, darbnīcās un ražotnēs paveiktajam. Pasākuma laikā skolas ēdamzālē tiks ierīkots oficiālais festivāla restorāns, kura ēdienkarte tiks veidota, izmantojot lielākoties tikai Durbes novadā izaudzēto, izslaukto, sasieto un citādi saražoto.
Līdzīgi kā iepriekšējos gadus, arī šogad festivāla "Zemlika" norises vietas Durbē būs vairākas - Durbes kultūras nams, A. Kronvalda vēsturiskā skolas ēka, A. Kronvalda Durbes vidusskola, Durbes muzejs, Durbes luterāņu baznīca un citas. Festivāla centrā joprojām noturot 17 dažādu mūziķu un kolektīvu koncertus divu dienu laikā - no ģitārmūzikas līdz mūsdienu akadēmiskajai mūzikai, no tautas jeb "folk" mūzikas līdz elektroniskajai deju mūzikai, un uz tiem tirgojot biļetes, visas pārējās augstākminētās norises vietējiem un pilsētas viesiem tiks piedāvātas bez maksas.
Biļetes uz festivālu “Zemlika” nopērkamas elektronisko biļešu tirdzniecības vietnē internetā Bezrindas.lv. To cena šobrīd - Ls 18.00. Ar laiku tās kļūs dārgākas, turklāt, ņemot vērā festivāla norises telpu ietilpību, uz festivālu “Zemlika” pārdošanā ir stingri ierobežots skaits biļešu.
Internetā:
www.zemlika.lv
www.twitter.com/zemlika
Foto: Larsen. Publicitātes foto